Miten tekoäly auttaa pk-yrityksiä myymään enemmän?
- Sanjo
- Oct 16, 2024
- 2 min read
Updated: Dec 19, 2024

Tekoäly (AI) ei ole enää vain suuryritysten etuoikeus; se on nykyään olennainen osa myös pk-yritysten liiketoimintaa. Tekoälyratkaisut tarjoavat uusia tapoja tehostaa prosesseja, parantaa asiakaskokemusta ja lisätä kilpailukykyä markkinoilla. Mutta miten tekoäly (AI) auttaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä kasvattamaan tuloksia?
Asiakaspalvelun ja myynnin parantaminen tekoälyn avulla
Merkittävällä osalla yrityksistä asiakaspalvelun vastaustahti ja kontaktointi on todella hidasta. Tämä johtaa huonompaan asiakaskokemukseen ja pienempiin myyntilukuihin. Esimerkiksi Forbesin mukaan yrityksien keskiverto liidien kontaktointiaika on 47 tuntia. Kuitenkin suurin osa kuluttajista odottaa vastausta 10 minuutin sisällä yhteydenotosta ja keskiverto kiinnostuneen ostajan saakin puhelimen päähän älyttömät 100 kertaa suuremmalla todennäköisyydellä, jos soitat 5 minuutin sisällä verrattuna siihen, että soitat joskus yli 30 minuutin jälkeen. Toisinsanottuna keskivertoyrityksen asiakkaat valuvat niille toimijoille, jotka ovat yhteydessä asiakkaisiinsa nopeasti. No mitä asialle voidaan tehdä?
Voidaan tietenkin ottaa perinteinen lähestymistapa ongelmaan ja panostaa asiakaspalvelu- ja myyntitiimeihin. Tämä on kuitenkin kallista ja heikosti skaalautuvaa. Vaihtoehtoisesti voidaan ottaa mallia Klarnasta. Klarna otti käyttöönsä OpenAI:n GPT-4 pohjaisen Chattibotin ja se on saavuttanut valtavia tuloksia. Yksi kuukausi käyttöönoton jälkeen tekoälyassistentti on hoitanut 2,3 miljoonaa asiakaspalvelukeskustelua, mikä vastaa kahta kolmasosaa kaikista Klarnan asiakaspalvelukeskusteluista. Se tekee töitä, joita normaalisti hoitaisi 700 täysipäiväistä työntekijää, ja on asiakastyytyväisyydessä samalla tasolla kuin ihmis asiakaspalvelijoiden kanssa. Lisäksi tekoäly on osoittanut ratkaisevansa asiakkaiden ongelmat ihmisiä paremmin, mikä on johtanut 25 % laskuun toistuvien yhteydenottojen tapauksessa ja lisäksi asiakkaat saavat nyt asiansa hoidettua alle kahdessa minuutissa, kun aiemmin keskimääräinen käsittelyaika oli 11 minuuttia. Palvelu onnistuu myös 24/7, 35 kielellä ja 23 eri markkinoilla. Tämä parannus ei ole vain nopeuttanut ja parantanut asiakaskokemusta, vaan vaikuttaa yrityksen tulokseen positiivisesti – tekoälypohjaisen chattibotin arvioidaan tuovan Klarnalle vuonna 2024 noin 40 miljoonaa dollaria lisää voittoa.
Vaikka Klarna ei olekaan pk-yritys, se toimii erinomaisena esimerkkinä siitä, miten tekoäly voi parantaa asiakaspalvelun tehokkuutta, vastausaikoja ja tätä kautta tuloksia. Mikäli tämäntyyppinen ratkaisu kiinnostaa sinua, tai sinulla on muu tekoälyyn tai ohjelmistokehitykseen liittyvä kysymys, ole rohkeasti yhteydessä. Olemme puhuneet kohta yli sadan yrityksen kanssa tekoälyratkaisuista rennoissa tunnelmissa ja autamme sinuakin mielellämme!


